dilluns, 7 de gener del 2013

El segrest liberal

Els nostre sistema polític és definit com una democràcia liberal. No deixa de ser un sistema pel qual tots deleguem en els nostres representants la capacitat de governar-nos, sempre que se'ns garanteixi un determinat nivell de drets i llibertats. Fins aquí tothom pot estar d'acord que és un dels sistemes menys dolents ideats per fer funcionar la cosa pública; cadascú hi introduiria diversos matisos, que si més o menys drets o llibertats, que si més o menys poder per als representants, més democràcia directa... Però en el que és bàsic i essencial podríem dir que hi trobem un acord relativament ampli.

Però, malgrat que van ser els grans pensadors liberals els qui van posar les bases dels nostres sistemes polítics moderns, sembla que el liberalisme com a corrent de pensament té cada vegada menys importància en l'esfera pública. Poques vegades el trobem a l'argumentari dels qui defensen la democràcia i  és relegat dels valors fonamentals que s'esgrimeixen en la defensa dels poders públics. I això, per què passa?

Molt probablement es deu a l'auge del neoliberalisme, una ideologia econòmica i políticament totalitzadora que promou la llibertat dels actors econòmics per sobre de tot. La similitud entre dos termes que van lligats a dues concepcions quasi antagòniques de la llibertat fa que   molts s'abstinguin de fer bandera dels valors liberals per no ser presos per neoliberals. Estem tan imbuïts pels valors que ens ha imposat el neoliberalisme des dels anys 80' del s. XX, que estem perdent l'arma més valuosa contra la tirania que lentament ha anat introduint aquest ideologia. 

L'acceptació del qui és diferent i la protecció del més dèbil davant l'abús del poderós, això és el liberalisme. I on queda això en la nostra societat actual? Cada vegada més, veiem com aquestes dues característiques se'ns diu que no són possibles en l'actual situació de crisi. L'economia se'ns presenta com a finalitat i no com a mitjà per satisfer les necessitats de les persones. La sacrosanta austeritat és el valor més important i no s'hi accepten discrepàncies polítiques. L'austeritat és democràtica, però l'hegemonia de l'austeritat és falsa i tramposa, i només pot ser definida com a autoritària.

I és aquí on hem de retornar als valors més preuats i originaris del liberalisme. Les democràcies no s'avenen amb les hegemonies i el que cal és una llibertat de debat ideològic profund, no emmascarat de política partidista o de debats entre dretes i esquerres. (Una distinció, per cert, que els partits d'esquerres estan buidant de sentit des que han decidit defensar els valors immobilistes de la dreta en relació a la distribució de poder i de la riquesa!) La llibertat ha de deixar de ser patrimoni de la dreta per formar part del discurs de tot l'espectre ideològic. El que cal és menys retòrica i més debat en profunditat sobre les idees diverses i, a poder ser, oposades que donin a llum encara més noves idees.

El liberalisme pot ser d'esquerres. És més, el liberalisme també ha de ser d'esquerres, perquè sense això no tenen sentit ni les dretes ni les esquerres. Si el neoliberalisme mata el liberalisme, la tirania haurà vençut el lliure albir i, amb ell, les idees. I llavors, ja serà massa tard.

2 comentaris:

  1. Hi estic poc d'acord. Per mi el liberalisme és una ideologia insuficient en el garant de la llibertat i la protecció dels més dèbils, fins i tot en la seva vessant igualitària (Rawls), deixant de banda que mina el potencial de l'estat com a ens que pren un rol actiu en el benestar de la ciutadania.
    Primer: la llibertat entesa com a no interferència vol dir que un esclau pot ser lliure, per paradoxal que pugui semblar. Per mi, mentre existeixi algú que pot dominar-te, encara que no ho faci, si jo no li he donat permís per a fer-ho i no puc desfer-me'n, no sóc lliure. Després, la protecció de les minories és vital, però no quan es permet el filibusterisme, o el sabotatge de la voluntat de la majoria per un grup de poderosos.
    Finalment, el liberalisme permet desentendre's de l'esfera pública sense donar explicacions, quan estic convençut que en el fons participar és el deure de tots plegats per al treball per al bé comú, és a dir, que el liberalisme, segons com s'entengui, permet abandonar la necessària solidaritat per a que una societat funcioni.

    Marc.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pel comentari, Marc.
      En primer lloc, dir-te que comparteixo algunes de les reflexions que fas. De fet, aquest article no pretenia ser una lloança per exalçar la ideologia liberal com la millor del món, té mancances com qualsevol altra. Segurament és una ideologia insuficient, com bé dius, però necessària, i per això cal complementar-la, sobretot matisar-la de tints socials. Ser d'esquerres i liberal no és incompatible com se'ns ha volgut fer creure des del liberalisme més hegemònic o mediàtic (el de dretes, vaja). Que el liberalisme hagi estat el discurs dels poderosos, no exclou que pugui ser usat en contra seva, les reformes en la distribució del poder polític no poden mai perdre de vista el component liberal que han de tenir les nostres societats, perquè el liberalisme és la ideologia que assumeix la discrepància.
      Pel que fa a la teva reflexió final, suposo que no ens posarem d'acord. Des del meu parer, si algú no es vol involucrar en l'esfera pública és totalment legítim. Ara bé, coincideixo amb tu que el que seria desitjable és que tothom s'hi involucrés.

      Elimina